Activity
Mon
Wed
Fri
Sun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
What is this?
Less
More

Memberships

For The Future by Mats

1k members • Free

19 contributions to For The Future by Mats
Spara tusenlappar på ISK
Från 2026 är de första 300 000 kr på ISK skattefria. Är ni två personer i hushållet = 600 000 kr. Ändå sitter många med allt sparande på ett konto i en persons namn. ”Problemet” är att den skattefria ISK-nivån gäller per person, inte per hushåll. Det betyder att par som samlar hela sparandet på ett och samma konto kan gå miste om en del av skattefördelarna. ”Om man delar upp det gemensamma sparandet på två personer så kan den skattefria delen uppgå till 600 000”, Skapa vars ett konto!
2 likes • May 28
Alltid bra att båda parter har egna konton utöver skatteskäl kan det inträffa som drabbar oss alla förr eller senare. Min mor har varit dålig i många år så far har skött ekonomin, vid dödsfall låses både gemensamma och den enskildes konton. Det tog ca drygt 6 månader innan bouppteckningen var klar, myndigheten kan ta 1-2 mån för sin handläggning och sedan kan banken ta 1-2 månader innan mor fick tillgång till kapitalet. Räkningarna fick vi barn betala under ”vänteperioden”. Det är bra med egna konton, både sparkonton och AF/ISK.
ISK-byte!
Endast bytesinfo i ISK på mail idag? Stämmer detta?
0 likes • Apr 30
@Mats Svensson Jag funderar på risktagning vs ålder. Har man många år kvar till pensionen är aktiefonder över tid rätt för om deras värde dyker kan det ta 10-15 år för att åter komma till gammalt ATH men som pensionär kanske man inte lever då. För mig som pensionär vill jag primärt förebygga förluster både i pensionsfonder och ISK, vill ha samma risknivå. Skall jag då applicera dina ISK råd även på mitt PPM sparande ? Kan vara intressant för andra pensionärer som tänker i samma banor.
0 likes • May 1
@Mats Svensson Jag lyssnar på hur du placerar på PPM och ISK, tar del av konversationer på olika forum, vet om att du inte ger klientråd. Jag har utöver ISK och PPM ett knippe olika tjänstepensions aktiefonder (AMF, SPP, SEB) av historiska skäl. Har marginaler och njuter av tiden som friherre. Okay du personligen har lite högre risk i ditt PPM sparande och mindre i ISK. PPM fonder har viss rabatt på avgifterna så då är det smart att välja ”dyra” fonder där och andra i ISK. Jag har en dubbelnatur, gillar att chansa när oddsen ser bra ut men är samtidigt en trygghetsknarkare. Har lagt in byte av aktiefonder i ISK, PPM och övriga tjänstepensions aktieförsäkringar. Better safe than sorry…. ;-)
Tidig pension-bra?
Många tror fortfarande att pensionen löser sig bara man jobbar några år till för att det ska bli högre månadsutbetalning. Sanningen är att ett tidigt uttag i vissa lägen kan vara smart, men bara om du faktiskt förstår hur just din pension är uppbyggd och var dina brytpunkter finns. Det här är inget man ska höfta kring eller lämna åt slumpen, för små beslut idag kan göra stor skillnad för din framtida trygghet. Tusentals kronor per månad. Det är också därför jag byggt communityt For The Future by Mats på Skool och tagit fram kursen "Pensionsplanering" - som finns i classroom - för att du ska kunna förstå systemen, räkna rätt och fatta rätt beslut i tid istället för att ta tag i det för sent! Kursen ger dig full koll på vad som gäller och en plan för hur du ska gå tillväga! Kursen Pensionsplanering finns här: skool.com/forthefuturebymats/classroom/4d043b83?md=5ce36a76e0bf4065931a12887e0555ef. Skjut inte upp detta. Det finns tusentals kronor per månad att tjäna om du är 50-65 år. Någon gått i pension och vill berätta hur han/hon gick tillväga?
3 likes • Apr 22
För mig personligen, svar JA. Jobbade onödigt länge, fick förtidspaket vid 63 år. Det viktigaste tipset är jobba inte ihjäl dig, blir man sjukskriven för att man inte lyssnat på kroppens varningsignaler drabbas du ekonomiskt och hälsomässigt. Friskvård kan vara lika viktigt som finansiell rådgivning. Det är viktigt att jobba på företag med tjänstepension, inget jag funderade på som nyexad ingenjör. Över 50% av min pension idag kommer från tjänstepensionen. Min löneutveckling gjorde störst hopp uppåt när jag bytte arbetsgivare. Under en period var jag konsult på ett småföretag med en egen tjänstepension hos Trygg, minimikravet var 50% i traditionell pension. Var under många år halvaktiv med att hantera halvan med aktiefonder så sparat aktiefond kapital blev lägre än det i trad pensionen, har idag lyckats få båda delarna i samma nivå. Tryggs Traditionella pensionsfond var inte fel. Alldeles för många i min närhet har verkat vara friska för att plötsligt dött innan då uppnått pensionsåldern. Har du en dröm så förverkliga den i tid, du kanske inte lever till median åldern. Noterat att många av mina IT kollegor som blivit ”överflödiga” och fått förtidspaket njutigt av pensionärslivet genom att snickra på barnens husdrömmar, spelat golf eller seglat hela sommaren. Livet går inte i repris. Pensionsplanering för egen del var att optimera mtp brytpunkt för statlig skatt mha minpension.se, små pensionsförsäkringar tar jag ut på kort tid, sen start för urtag av privat pensionsförsäkring mtp arv till sambo. Staten kan ändra på regelverket så jag tar ut samma nivå hela tiden, finns risk att när man blir riktigt gammal och behöver omvårdad så får man stå för den kostnaden i högre grad än idag.
PPM- bytet klart
Så, nu är mitt byte färdigt. Borde fått avkastning för gårdagens avkastning i fonderna men inte fått vilket jag finner märkligt. Nu blir det spännande framöver.
1 like • Apr 15
Försäljning av Amundi pågår, en fond som verkar ta tid. Övriga fonder har lagts till men mer kapital blir det när Amundi sålts.
Fondbytesinformation för PPM och ISK
....ligger nu i respektive klassrum Kommentera gärna.
0 likes • Apr 13
Lannebo Marknad Sverige har en ca 8% andel INVESTOR. Investor avser att gå in med flera miljarder i Stegra. Jag killgissar att Stegra aldrig kan gå med vinst mtp deras stålpris behöver vara högre än normalt marknadspris och köparna i europa har lönsamhetsproblem bla pga höga elpriser. Hur tänker ni andra på kort, mellan och lång sikt med Investor aktier?
1-10 of 19
Stefan Oswaldson
2
1point to level up
@stefan-oswaldson-5508
Segling och börsen gillar jag som pensionär

Active 31d ago
Joined Mar 23, 2026
Powered by