Activity
Mon
Wed
Fri
Sun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
What is this?
Less
More

Memberships

For The Future by Mats

1k members • Free

18 contributions to For The Future by Mats
ISK
Gällande Isk ligger ni likvid eller har ni börjat köpa på er något av intresse.? Själv har jag hoppat in i Några ETFer koppar,silver.
0 likes • 12h
Det r inte så länge sedan jag gick med här, har lagt undan 25%av mitt kapital för att följa råden här, kan ju säga att det vart plus å ha pengarna placerade. Men läget har varit svårt
Har du några mål?
Vad vill du fortfarande skapa, uppleva eller förändra i ditt liv?
0 likes • May 16
Resa mer i Europa är väl det som ligger i pipen.
Det stör mig!
Det stör mig att jag missat halva techrallyt som varit sista månaden. Lade mig till större del defensiv för två veckor sedan. Å andra sidan har jag 32% i ISK och 12% i PPM för i år och har råd att invänta bättre lägen. Risken med Iran-Israel/USA och dess effekter - brist på olja, inflation osv - som visar sig kommande veckor, är för hög. Här kommer en för och emot-argumentation kring huruvida man bör gå in i tech - ligga kvar - eller gå ur. Nuläge: Tech går starkt, men värderingarna är känsliga Techrallyt bygger just nu på fem saker: Stora AI-investeringar Hög efterfrågan på halvledare Utbyggnad av datacenter Starka vinstförväntningar hos de stora techbolagen Förhoppningar om lägre räntor längre fram Det är framför allt halvledare, moln, datacenter, minne och AI-infrastruktur som driver uppgången. IDC räknar med att den globala halvledarmarknaden når cirka 1,29 biljoner dollar 2026, en ökning på drygt 52 %, främst kopplat till AI-infrastruktur, minne och hyperscalers investeringar i datacenter. Samtidigt räknar CreditSights med att de fem största hyperscalers ökar sina investeringar från cirka 256 miljarder dollar 2024 till cirka 443 miljarder 2025 och cirka 602 miljarder 2026. Det är enorma pengar som går in i chip, servrar, nätverk, datacenter och relaterad infrastruktur. Det är därför investerare fortsätter trycka in kapital i bolag som Nvidia, Broadcom, AMD, Microsoft, Amazon, Meta och andra bolag kopplade till AI och datacenter. Argument för att techrallyt fortsätter 1. Investeringarna fortsätter öka De stora bolagen bygger ut datacenter i hög takt. Det skapar direkt efterfrågan på chip, minne, nätverksutrustning, servrar, kylning och elinfrastruktur. När investeringarna är så stora får flera led i kedjan stöd samtidigt: Nvidia säljer GPU:er, Broadcom säljer nätverk/custom-chip, AMD försöker ta andelar, minnesbolag gynnas av högre efterfrågan och datacenterbolag får mer att göra. Det gör rallyt bredare än bara “en AI-aktie”. 2. Analytiker fortsätter höja förväntningarna
0 likes • May 14
@Thomas Hesselroth jag ser bara 75% vad är tanken med resterande 25?
Det är galet
Om regimen i Iran finns inget gott att säga. Men att en brutal diktatur inte är särskilt brydd över hur deras agerande kan drabba oskyldiga kommer knappast som en överraskning. Men ledaren för världens mäktigaste demokrati har alltså skjutit in miljarder människors ekonomiska framtid i potten på ett självvalt pokerparti som han verkar få mycket svårt att vinna. Det är helt galet.
0 likes • May 6
@Mats Svensson men det var ok att ha de utanför kvittering systemet? Menar att det som Bo nämner har vart utfört långt tidigare med div avtal att minoritetsregering ar får styra bara sd inte har möjlighet att vara vågmästare, var det dec eller januari överenskommelsen minns jag ej men det var ju helt absurt å absolut ett sätt att sätta demokratin ur spel. Mycket fulspel från bägge sidor.
0 likes • May 6
@Mats Svensson Det är helt sant, Läste det här på väg på ett flyg å svarade fort, det var en kommentar på Bos inlägg där han skrev att det var ett uselt angrepp på vår demokrati som fungerat korrekt tidigare enl Bo, så därav DÖ. Var inte riktat till ditt inlägg, beklagar om jag klickade svara på fel rad men efter 260+ timmars jobb på 3 veckor å hemlängtan så fick du ditt namn på svaret
Oljepriset stiger just när vi kommer in i BGF World Energy
Ett amerikanskt krigsfartyg har träffats av två robotar, uppger den iranska statskontrollerade nyhetsbyrån Fars med hänvisning till källor. Enligt uppgifterna ska fartyget ha ignorerat varningar från Iran i Hormuzsundet. Strax efter att nyheten blev offentlig steg oljepriset kraftigt. Uppgången är i skrivande stund över 5 procent.
1 like • May 6
@Bengt Knutsson tror faktiskt en glad amatör med kunskaper i sprängning skulle kunna klara det. Körde över en signalkabel söder om Bornholm för några veckor sedan å det är inte nå problem att hitta de då både de och northstrem ligger utmärkta på sjöbotten med hög precision.( Iofs 40m djup där) Med utrustning för 30 40000 så skulle det gå fint å lägga ett föremål inom ett par meter från den.
1-10 of 18
Åke Eliasson
3
44points to level up
@ake-eliasson-8472
1970års modell från köping

Active 12h ago
Joined Mar 2, 2026
Powered by