Activity
Mon
Wed
Fri
Sun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
What is this?
Less
More

Owned by Viktor

SKUGGSIDAN

9 members • Free

Sluta bränna dig själv på prestation. Bygg en identitet som håller.

Tandem Trading

2 members • Free

Get funded as a daytrader or become a market-beating swing trader. Two full-time traders walking it with you.

Memberships

AI Accelerator

19.5k members • Free

Affluency Lab

15 members • Free

7FSS 5C Course

8.5k members • Free

Skoolers

170.2k members • Free

Free Skool Course

72k members • $7/month

The AI Advantage

126.1k members • Free

Backtest With Me

43 members • $15/month

Tradingsnack Premium

43 members • $79/month

17 contributions to SKUGGSIDAN
🧠 När hjärnan börja jaga stimulans i fel situation
Onsdag förmiddag. Jag och Zacke (min hund) är på promenad. Innan vi hunnit gå 50 meter börjar min hjärna planera eftermiddagens arbete. Sex år av prestation lärde mitt nervsystem att rörelse betyder produktion. När det inte finns en output kopplad till promenaden börjar systemet leta. Något att läsa, något att svara på, något att producera. Det är vad ett nervsystem byggt på resultat gör i tomrummet. Det söker datapunkter för att veta att det fungerar rätt. Hundar förstår inte det. De luktar. Stannar. Går vidare. Luktar igen osv. Det är en av anledningarna jag har min hund. De är min dagliga påminnelse om hur det kändes innan kroppen lärde sig att vänta på någonting att mäta. Verktyg jag använder just nu, och som ni får testa i veckan: 🧠 När hjärnan börja jaga stimulans, stannar jag. För att försöka observera vad som faktiskt händer. Tre frågor: - Vad är tanken som driver detta? Namnge den. - Vad känner jag i kroppen som gör tanken så övertygande? - Är det sant just nu, eller gammal inlärning? - Vad ger det för konsekvens om jag gör allt detta, kort sikt (kanske lättad) och lång sikt (kanske värre) Systemet tror att produktion betyder säkerhet. Det är inte sant. Men det är vad det vet. När observerar detta så släpper greppet något. Inte för att jag bekämpat tankarna. För att jag plockat upp den i ljuset, och då vet hjärnan att det är en tanke, inte en order. Vad är ert "inte ens på promenaden"-läge just nu? Vad är tanken som driver? Skriv en rad. Jag är här. 👏
Veckans skuggövning v.21🌗
Frågan: Var i kroppen sitter ditt alarm, och vad har du gjort med det hela ditt liv? Min process: Mitt alarm sitter i pulsen och en känsla av tvång i bröstet. Det startar tidigt, ofta redan precis när jag vaknat. I sex år matade jag det. Jobb, träning, planer, nästa optimering. Allt som höll alarmet sysselsatt kändes som trygghet. Allt som lät det vara kändes som hot. Den djupaste insikten kom för några månader sedan: alarmet är inte det faktiska hotet. Det är bara ett symptom, en felinlärning. Det jag gör nu är att försöka inte mata det. Notera. Märka. Låta det vara. Obekvämare än att fly. Men det är där jag är just nu. 💬 Var sitter ditt alarm, och vad brukar du göra med det? Skriv en rad så vi börjar.
🪞Ärliga fredagsinlägget
Hämtade en campervan igår i Åmål. Sov första natten i bilen i natt. Enligt min Oura-ring så fick jag 4,30 tim sömn. Mycket omställningar samtidigt. Det jag märker sånna här dagar: i sex år försökte jag fylla hål. Just nu testar jag det andra. Befinna mig i dem och lära mig leva där. Osäkrare ja, men mer ärligt. Hjärnan och kroppen uppfattar fortfarande dessa dagar "utan produktivitet" som "fel", och det sker ofta innan jag hunnit öppna ögonen. - Det gamla operativsystemet arbetar fortfarande snabbast. - Men måste det betyda att det är jag? Verktyget jag tar med in i nästa vecka: när det sker, fråga "vem är det som klickar nu?" Inte för att stoppa det. För att se vem som inte tål tystnaden. Vad kostade din vecka? Dela gärna, what's top of mind? 👏
0
0
👀 Är det bara jag...🪞
Köpte en campervan i måndags, hämtar den imorgon (torsdag). Jag har inte bilen än, ändå sitter jag här, med en 3 sidor lång inköpslista, 5 olika butiker att åka till idag och en solklar bild hur allt ska sitta. Hela poängen med att bo i bilen är att lära mig leva utan att veta när, var och hur jag ska göra något, och bara utgå ifrån en riktning som känns sann. Och nu ska jag fylla bilen med "rätt grejer" innan jag ens fått den till min parkering. Klassiskt. Och faktiskt rätt kul att se det så tydligt. Det gamla operativsystemet startar alltid upp först, inte som ett problem, men som information. 🧠 Frågan jag tar med mig idag: vad på listan är från att skapa ett liv i frihet, och vad är från kontroll? Båda får finnas, men jag vill veta vilken som styr. Ett bra verktyg att ha med sig nästa gång du planerar för mycket innan en förändring. → Vad är ditt "jag-har-redan-börjat-bygga-staketet"-läge just nu? Skriv en rad! 💬
0
0
Veckans skuggövning v.20🌗
Frågan: "När jag äntligen kan slappna av, varför vill jag istället starta något nytt?" Min process: När veckan rullar på vet min kropp precis vad den gör. Tränar, skriver, skapar, lär mig. Den jag tränat mest är den som löser saker. Det är när inget rör sig som problemet kommer. När ingenting egentligen måste göras, då börjar det. "Jag kan väl bara fixa en sak till." "Det här är ett bra läge att börja med X." Plötsligt sitter jag vid datorn igen. Det är inte disciplin. Det är flykt från stillhet förklädd till produktivitet. Jag tränar på detta fortfarande, mer eller mindre dagligen. Vad kommer upp för dig när du sitter med frågan?
0
0
1-10 of 17
Viktor Almendal
2
6points to level up
@viktor-almendal-1198
.

Active 6d ago
Joined Apr 13, 2026